woensdag 25 november 2009

Kort-Zichtigheid

Als eindverantwoordelijke voor een detacherings-bedrijf in de testmarkt kom ik regelmatig het woord ‘kwaliteit’ tegen. Kwaliteit van dienstverlening, kwaliteit van ICT-sytemen etc. Welnu laat ik hier aan toe voegen ‘de kwaliteit van het inkoopproces’. Wij worden – net als vele andere detacheerders – geconfronteerd met de ‘kredietcrisis’. Minder werkaanbod, meer creativiteit vereist om je toch te kwalificeren bij de grote spelers in Nederland. Tot zover allemaal erg leuk. Maar dan dat andere fenomeen, de inkopers. Hulde aan de inkopers, de macht is aan hen!
Bloedhonden, die hun eigen Ego momenteel boven alles stellen. Natuurlijk, scherpe tarieven bedingen. Mooi spelletje. Maar dienstverleners uitknijpen en zelfs voor 0-tarieven laten werken…!???
Heren en dames inkopers, snappen jullie dan niet dat dit super kortzichtig is en dat zodra de markt weer aantrekt (en jawel, dat gaat echt gebeuren), dat jullie weer aan de beurt zijn. Speel het spel nu fair en dan zullen jullie later op dezelfde faire manier benaderd worden. Eigenlijk vertonen jullie nu hetzelfde gedrag als de bankiers (jawel die van de graaicultuur, met die vette bonussen).
En worden jullie nu ook beloond met een bonus als je nog meer korting weet te bedingen?

Kennen jullie die oude Nederlandse wijsheid ‘goedkoop is duurkoop’? Denk daar maar eens over na!